22 jaar en al 50 evenementen op de teller. Het geheim van Michiel?

Jonge wolven uit de eventsector vertellen hun verhaal

Class of Events
5 min readMay 21, 2021

--

Michiel van Leuven aka dj Kneiz is een student Event- en Projectmanagement. Op 16-jarige leeftijd sloeg hij zijn vleugels uit. Nu, 50 evenementen verder, nodigde ik hem uit voor een coronaproof interview.

Tekst: Caroline Maes

Wie is dj Kneiz?

Michiel van Leuven: ‘Ik ben nu 22 jaar en vanaf mijn 16e actief in het nachtleven. Michiel Van den Broeck en ik startten op die leeftijd ons allereerste concept EXCEEDED in een zaaltje in Lier, waar ik werkte. Het was meteen een succesvolle editie. Dit was ook het allereerste evenement waar mijn dj-carrière begon (door mezelf te boeken). Omdat de evenementensector me zo inspireerde en het goed verliep, rondde ik mijn studies automechanica in het middelbaar af en ben ik Event- en Projectmanagement gaan studeren aan Karel De Grote in Antwerpen.’

Hoe ben je in het nachtleven gerold?

‘Na een succesvolle editie van EXCEEDED volgde het concept SOLID in 2015. In samenwerking met Michiel en Maurice Vercammen, met dit team organiseerden we voor het eerst een evenement in het Antwerpse. Dit evenement vond plaats aan het MAS in een donkere kelder genaamd BAROQUE. Het was een grote uitdaging om in zo’n grote stad iets te organiseren, omdat we hier niet thuis waren en ook nog geen vast publiek hadden opgebouwd. Gelukkig sloeg ook SOLID meteen aan bij onze leeftijdsgenoten. Het was een periode waarin het genre deep house heel populair was. Dit genre van muziek stond dus ook zeer centraal tijdens deze vrijdagavonden. SOLID Antwerp stopte na 5 edities in 2016.’

Had je nog creatieve uitspattingen?

‘Na een korte break kwamen we in 2017 met een nieuw concept, genaamd VERDWAALD. Het was een periode waarin Michiel en ik als dj’s stilaan evolueerden van commerciële deep house naar house. We introduceerden ons in de underground scene en ontdekten techno. Na een succesvolle start, was ook onze naam gezet in de studentenstad Leuven. We organiseerden enkele edities per jaar in The Social Club en Rumba&co.’

Leuven… and beyond?

‘Het bleef niet beperkt tot één studentenstad. Vanaf het prille begin wilden we van VERDWAALD iets unieks maken, namelijk een ‘touring concept door Vlaanderen’. Hierdoor kwamen er veel kansen op ons pad. Enkele voorbeelden: we konden een stage hosten bij Het Grote Bosgebeuren in Halle, we bouwden een blackbox evenement in samenwerking met Funktionate in Duffel. We reisden mee met verschillende ski organisaties (Antwerp undergound sound en Snowbound) naar Risoul en Serre Chavelier (FR). In de zomer van 2019 organiseerden we verschillende ‘open airs’ in de zomerbar van Jardim in Antwerpen.‘

1: Duffel — september 2017 l 2: Halle — september 2017 l 3: Leuven — maart 2018 l 4: Antwerpen — juli 2019

Welke partnerships kon je nog realiseren?

‘In april 2019 deed ik een coproductie onder het concept GEHEIMZINNIG in de Antwerpse club Ampère. Geheimzinnig is een concept dat focust op kwalitatieve disco/funk en electro house. We lieten een deejay uit het Verenigd Koninkrijk komen: Mella Dee. Mella staat gekend om zijn brede waaier van sounds en stijlen. Hij is zéér geliefd in de scene. Support werd voorzien door het resident Dj-team van Verdwaald en Geheimzinnig. In de zomer van 2019 organiseerde Michiel (VdB) een open air editie met zijn Geheimzinnig concept op de Konijnenwei. Op dit evenement was ik stage manager voor de beide stages. Leuke ervaring!’

Was covid-19 voor jou een gamechanger?

‘Ja, we hadden een nieuwe coproductie klaarstaan met dit concept van GEHEIMZINNIG op 30 april 2020 in Club Capital in Antwerpen. We boekten Dan Shake en Secretsundaze, beide ook afkomstig uit de UK. Deze editie hebben we jammer genoeg moeten annuleren door de uitbraak van het Covid-19 virus. Game over dus!’

Welke kansen kwamen nog op je pad?

‘In januari 2019 hadden we een gesprek met de managers van Club Vaag, Sam en Christophe. In maart 2018 hebben ze het concept VAGE DONDERDAGEN opgestart. Het is een wekelijks techno-concept dat plaatsvindt op donderdag, met de focus op de Antwerpse studenten. De managers wisten dat we ‘well-known’ waren in het Antwerpse en vroegen of wij deel wilden uitmaken van het resident team als dj en organisatie. We zijn vervolgens ingegaan op dit voorstel en hebben gezorgd voor een totale rebranding van het concept. Op deze manier hebben we geprobeerd de studenten en onze Vage Donderdagen dichter bij elkaar te brengen. Tot op heden is het een vaste waarde in Antwerpen en hoop ik dat dit nog een lange tijd zal blijven!’

Kan je genieten van je eigen evenement?

‘In het begin van de avond is het altijd wat stressy en moeten we ervoor zorgen dat alles vlot verloopt. Vanaf het moment dat alle klanten binnen zijn en het feest op volle toeren draait, pas dan kan ik er écht van genieten. Tegen het eind van de avond ga ik zelf de dansvloer eens verkennen.’

Liep er al eens iets mis?

‘Ik denk bijvoorbeeld aan een nieuwe editie van EXCEEDED in Hove. Alles van de projectvoorbereiding verliep vlekkeloos, de zaal was geregeld alsook de deejays, het personeel… alles was in orde. Het onverwachte probleem was dat er plots een té grote vraag naar het evenement ontstond. De Facebook attendings voor het evenement schoten de lucht in. Het stadsbestuur had dit opgemerkt. Een week later kregen we droevig nieuws van de burgemeester van Hove. Het evenement werd geannuleerd, om veiligheidsredenen. De capaciteit van de zaal kon deze massa niet aan. Van een luxeprobleem gesproken… We probeerden de gemeente te overtuigen, door met presale te werken maar zonder succes.’

Organiseren als student… Hoe combineer je dit met je studies?

‘Persoonlijk heb ik een zeer positieve ervaring met de combinatie ondernemen en studeren. Je kan op je universiteit of hogeschool een student-ondernemerstatuut aanvragen. Hierdoor kan je genieten van enkele vrijstellingen. Omdat ik Event- en Projectmanagement studeer, valt dit perfect te rijmen met mijn onderneming. Ik kan vaak de theorie die ik voorgeschoteld krijg, meteen toepassen in de praktijk.’

Dus ben je gelukkig op dit moment?

‘Voor corona uitbrak had ik de tijd van mijn leven, nu iets minder. Op korte tijd zijn we in de evenementensector van alles naar niets gegaan. We blijven positief en kijken uit naar de toekomst!’

Heeft de evenementenmicrobe jou ook te pakken? Deel jouw ervaring in de comments!

Hello, ik ben Caroline Maes tweedejaarsstudent Event-en Projectmanagement. Brainstormen over leuke en originele concepten, daar kan ik mijn creativiteit in kwijt! Planning en organisatie behoren tot mijn sterke punten. Strong believer in learning by doing!

--

--

Class of Events

KdG Event- en Projectmanagement gaat online. Exclusief behind-the-scenesmateriaal, toffe projecten en studenten om in de gaten te houden.